Bränding on itseasiassa hyvin, hyvin vanha asia. Bränd sana tulee norjankielen sanasta brandr, ”polttaa”, jolla aluksi viitattiin karjan polttomerkintään. Historiasta löytyy merkkejä brändäyksestä jo muinaisen Rooman ajoilta, missä mm. tuotteet nimettiin ja merkittiin valmistajan tunnuksella.
Brändin perusajatushan on, että brändi rakentuu ihmisten mielissä. Brändin luominen on pitkä ja monivaiheinen tie. Brändi ei ole osa markkinointiviestintää vaan osa laajempaa kokonaisuutta, markkinointia. Brändi tulee huomioida markkinoinnin osana, kuten myös positiointi, markkinointiviestinnän konsepti ja brändistrategia. Brändi on myös laajempi käsite kuin tavaramerkki. Molempien luonnollinen tarkoitus on erottua muista, mutta brändiin liittyy myös brändinhallinta (management), kuluttajan mieli ja arvot.
Miksi brändi on niin tärkeä?
Brändi tuo aivan erilaisia hyötyjä kuin pelkkä markkinointi ja myyminen. Se luo identiteettiä, vähentää riskejä, luo henkilöitymiä sekä olennaisinta: mielikuvia kuluttajien mielissä tuotteista tai palveluista. Brändillä on oma arvonsa, se on yrityksen immateriaalista pääomaa ja näin sillä on vaikutusta yrityksen taloudelliseen arvoon. Brändin rakentaminen perustuu eri elementteihin ja siihen onko se yritysbrändi (maine) vai tuotebrändi.
Mitä hyötyä pienyrittäjälle on brändistä?
Aluksi se kuulostaa etäiseltä ja vieraalta, ei aivan ajakohtaiselta pienen firman arkipäivään. Todellisuudessa olemme jo aloittaneet brändäyksen esittelemällä itsemme asiakkaalle, antaneet ehkä mainoksen tai käytämme logoa tai liikemerkkiä. Brändäys voidaan aloittaa pienestä, olennaisinta on, että sen sisältöä ymmärretään ja tuodaan jokapäiväiseen käytäntöön. ”Työkalut” sen luomiselle ovat olemassa, alkaen visiosta brändistrategiaan.
Oletko valmis luomaan omasta yrityksestäsi tai tuotteestasi brändin?